«کتاب» بهترین رسانه

پیام‌هایی با محتوای رسانه و سواد رسانه‌ای

«کتاب» بهترین رسانه

پیام‌هایی با محتوای رسانه و سواد رسانه‌ای

در دوره معاصر، رقیب‌هایی به عنوان تلویزیون و اینترنت و ویدئو به بازار آمده‌اند، اما هیچ یک از آنها نتوانسته‌اند جای کتاب را بگیرند. زیرا خواندن با تأنّی وارد سراچه ذهن می‌شود و تفکر را به پویش می‌آورد؛ درحالی‌که تماشا و تصویر، از طریق تجسم،‌القاء فکر می‌کند که این مجالی برای تأمل باقی نمی‌گذارد.
دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن (از کتاب برگریزان. نشر یزدان)

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

در منزل یکی از اقوام نزدیک نشسته‌ایم. طبق عادت سالخوردگان،‌ مادرم به پسر بزرگشان گیر داده که چرا زن نمی‌گیرد. پدر و مادر آن جوان که تا چند ماه پیش وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گرفتند، سر درد دل را باز می‌کردند که حریفش نمی‌شویم،‌ حالا دیگر طرف پسرشان را گرفته‌اند: «با این گرانی و وضعیت ناامن اشتغال، زن می‌خواهد چکار.» بعد، از این صحبت به میان می‌آید که در کوچه‌شان (کوچه‌ای با ده خانه) پنج جوان بالای سی سال مجرد زندگی می‌کنند که به زن گرفتن حتی فکر هم نمی‌کنند.

در این خانه روستایی که روستائیان را به سخت‌کوشی، ازدواج در سنین پایین، قناعت و صبوری می‌شناسیم- بحث از گرانی عنان‌گسیخته، بیکاری، آینده نامعلوم و شرایط سخت زندگی است و تلویزیون، که صدایش را به احترام میهمان‌ها کم کرده‌اند، مدام زیرنویس می‌کند: «پسر ارشد رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی جنجال برانگیز، پناهجویان و مهاجران را به حیوانات خطرناک تشبیه کرد.»

ولی‌اله یزدانی. دی‌ماه 97

  • ۹۷/۱۰/۲۳
  • ولی اله یزدانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی